Нормативна база
Закон України “Про дошкільну освіту”
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14#Text
“Положення про заклад дошкільної освіти”
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/305-2003-%D0%BF#Text
Наказ України “Про затверддження Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів”
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0563-16#Text
ПОЛОЖЕННЯ
про академічну доброчесність учасників освітнього процесу Хмельницького закладу дошкільної освіти №55
“Намистинка”
- ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
- Положення про академічну доброчесність учасників освітнього процесу Хмельницького закладу дошкільної освіти №55 “Намистинка” (далі – Положення) є внутрішнім нормативним актом, який закріплює норми та правила етичної поведінки, професійного спілкування між учасниками освітнього процесу, спрямованим на забезпечення якісних освітніх послуг здобувачам освіти.
- Положення розроблено на основі Конституції України, Конвенції ООН
«Права дитини», Законів України «Про освіту», «Про наукову і науково-технічну діяльність», «Про запобігання корупції», «Про авторське право і суміжні права»,
«Про видавничу справу», Цивільного Кодексу України, Статуту закладу, Правил внутрішнього трудового розпорядку Хмельницького закладу дошкільної освіти
№55 “Намистинка” (далі – ХЗДО №55) , Колективного договору та інших нормативно-правових актів чинного законодавства України.
- Мета Положення полягає у дотриманні високих професійних стандартів в усіх сферах діяльності закладу (освітній, науковій, виховній тощо), підтримці особливих взаємовідносин між педагогічними працівниками, здобувачами дошкільної освіти, батьками вихованців та громадськістю, запобіганні порушення академічної доброчесності.
- Педагогічні працівники ХЗДО №55 та батьки вихованців/особи, що їх замінюють зобов’язані виконувати норми даного Положення та забезпечувати:
- дотримання загальновизнаних норм етики і моралі на засадах партнерства, взаємоповаги, толерантності стосунків, поважаючи гідність осіб, які працюють у закладі та відвідують його;
- добросовісне виконання посадових обов’язків;
- формування інноваційного освітнього середовища для дієвої організації освітнього процесу;
- постійний розвиток інтелектуального, особистісного потенціалу та підвищення кваліфікації;
- підтримання системи демократичних відносин між працівниками; – сприяння позитивному морально-психологічному клімату в колективі; – запобігання корупції та хабарництву;
- покладання на себе відповідальності за результати педагогічної діяльності та виконання взятих на себе зобов’язань;
- спрямування своїх дій на підвищення престижу ХЗДО №55 та примноження його традицій.
- Дія даного Положення поширюється на всіх учасників освітнього процесу ХЗДО №55.
- ПОНЯТТЯ ТА ПРИНЦИПИ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ 1. Академічна доброчесність – це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися усі учасники освітнього процесу під час навчання, виховання, викладання та провадження науково-педагогічної (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів освітнього процесу, та\або наукових (творчих) досягнень.
- Дотримання академічної доброчесності педагогічними працівниками ХЗДО
№55 передбачає: повагу до здобувачів освіти, їхніх батьків та осіб, які їх замінюють, незалежно від віку, статі, стану здоров’я, громадянства,
національності, ставлення до релігії, кольору шкіри, місця проживання, мови спілкування, походження, соціального і майнового стану, наявної судимості, а також інших обставин; дотримання загальноприйнятих етичних норм, положень Конституції України, норм законодавства України, локальних нормативних актів закладу дошкільної освіти; незалежність професійної діяльності від політичних партій, громадських і релігійних організацій; посилання на джерела інформації у разі використання ідей, методичних розробок, тверджень, відомостей, написання\узагальнення досвіду роботи, творчих робіт, розпорядчих документів; дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права; надання достовірної інформації про методи і результати досліджень, джерела використаної інформації та власну педагогічну (науково-педагогічну, творчу) діяльність; надання якісних освітніх послуг з використанням у практичній професійній діяльності інноваційних технологій у галузі дошкільної освіти, сучасних методів навчання; обов’язкову присутність та активну участь на засіданнях педагогічної ради, колегіальну відповідальність за прийняті рішення; дотримання правил внутрішнього розпорядку, трудової дисципліни, корпоративної етики; дотримання законодавства із запобігання корупції та хабарництва; збереження, поліпшення та раціонального використання навчально-матеріальної бази закладу; об’єктивне та неупереджене оцінювання результатів розвитку, навчання і виховання здобувачів освіти за результатами педагогічної діагностики та моніторингу; ефективне виконання педагогічними працівниками своїх посадових обов’язків; постійну самоосвіту, участь у програмах підвищеннякваліфікації та будь-які інші види і форми професійного зростання, самовдосконалення; не розголошування конфіденційної інформації, інформації з обмеженим доступом та інших видів інформації відповідно до вимог законодавства у сфері інформації та звернень громадян; несення відповідальності за порушення академічної доброчесності.
- Дотримання академічної доброчесності іншими учасниками освітнього
процесу (батьками, вихованцями) передбачає: виховання у дітей поваги до гідності, прав, свобод і законних інтересів людини; дотримання законів та етичних норм; відповідальне ставлення до власного здоров’я, здоров’я оточуючих і довкілля; піклування про фізичне і психічне здоров’я дитини, сприяння розвитку її здібностей; формування навичок здорового способу життя; виховання у дитини поваги до державної мови та державних символів України, національних, історичних, культурних цінностей України, дбайливого ставлення до історико-культурного надбання українців; сприяння виконання дитиною освітньої програми та досягнення дитиною передбачених нею результатів розвитку, навчання і виховання; особисту відповідальність за виконання покладених функцій і завдань; особистим прикладом утверджувати повагу до суспільної моралі та суспільних цінностей (правди, чесності, справедливості, гуманізму, толерантності, працелюбства, взаємоповаги, патріотизму); повагу до гідності, прав, свобод і законних інтересів дитини та інших учасників освітнього процесу (педагогічних та інших працівників закладу дошкільної освіти, батьків, вихованців); використання у робочій взаємодії лише перевірених та достовірних фактів і джерел інформації; недопущення фальсифікування чи фабрикування інформації з метою використання для власних цілей; недопущення дій щодо пропонування хабара за отримання будь-яких переваг під час вирішення робочих питань та тих, які пов’язані із наданням освітніх послуг; дотримання установчих документів, правил внутрішнього розпорядку ХЗДО №55; несення відповідальності за порушення академічної доброчесності.
- Для забезпечення академічної доброчесності у ХЗДО №55 необхідно дотримуватися наступних принципів:
- демократичність: формування засад демократичного суспільства, де кожен працівник (батько, дитина) можуть бути почутими, мають право на самовираження та активну участь;
- законність: у своїй діяльності члени колективу мають суворо дотримуватися
Конституції України, законів та підзаконних актів;
- верховенство права: панування у суспільних відносинах правових смислів і цінностей (справедливості, добра, свободи, правової рівності, поваги до людської гідності, честі, істини тощо);
– соціальна справедливість: у взаємовідносинах між членами колективу важливим є забезпечення свободи, справедливості, розвитку особистості та її активної участі у житті держави та закладу дошкільної освіти; повага до гідності кожної особи; нетерпимості щодо аморальної та неетичної поведінки;
- науковість: педагогічні працівники зобов’язані об’єктивно висвітлювати наукові факти і поняття; розкривати причинно-наслідкові зв’язки явищ, що вивчаються; забезпечувати тісний зв’язок викладу матеріалу із життям;
- професіоналізм та компетентність: наявність у педагогічних працівників організаторських, творчих та управлінських здібностей; моральних якостей та внутрішньої культури; емоційного інтелекту; знання ділового етикету; ґрунтовних знань з освітніх напрямів оновленого БКДО; відповідальності за виконання своїх посадових обов’язків; високої організації праці;
- партнерство і взаємодопомога: сприйняття всіх учасників освітнього процесу як рівноправних сторін;
- відкритість і прозорість: усі процеси, документи у закладі дошкільної освіти, які стосуються освітньої, господарської та фінансової діяльності, є прозорими, відкритими, що забезпечує можливість громадського контролю. 5. Порушеннями академічної доброчесності згідно ст.42 п. 4 Закону України «Про освіту» вважається:
обман – надання завідомо неправдивої інформації щодо власної освітньої (науково-педагогічної, творчої) діяльності чи організації освітнього процесу; академічний плагіат – представлення чи оприлюднення (частково або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження (творчості) та\або відтворення опублікованих текстів
(оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства чи посилань;
самоплагіат – оприлюднення (частково або повністю) власних раніше опублікованих наукових результатів як нових наукових результатів; фабрикація – вигадування даних чи фактів, що використовуються в освітньому процесі або наукових дослідженнях;
фальсифікація – свідома зміна чи модифікація вже наявних даних, що стосуються освітнього процесу чи наукових досліджень;
списування – виконання письмових робіт із залученням зовнішніх джерел інформації, крім дозволених для використання, зокрема під час оцінювання результатів навчання;
хабарництво – це надання (отримання) учасником освітнього процесу чи пропозиція щодо надання (отримання) коштів, майна, послуг, пільг чи будь-яких інших благ матеріального або нематеріального характеру з метою отримання неправомірної переваги в освітньому процесі;
необ’єктивне оцінювання – це свідоме завищення або заниження оцінки результатів навчання здобувачів освіти.
- Використання запозичених текстів у письмових роботах допускається за умови, що зазначені усі джерела запозичень. Перевірці на академічний плагіат підлягають: кваліфікаційні роботи (курсові, реферати, проєкти, портфоліо); навчальні роботи (дипломні, курсові, статті, проєкти); узагальнений досвід роботи; методичні розробки (методичні рекомендації, конспекти занять, сценарії свят і розваг, педагогічні консультації, мультимедійні презентації, дидактичні ігри та навчально-дидактичні посібники тощо); конкурсні роботи; дистанційні курси підвищення кваліфікації та сертифікати про підвищення кваліфікації тощо.
- Форми академічного плагіату:
- використання у власному творі чужих матеріалів (зображень, тексту), у тому
числі з мережі Інтернет, без належних посилань;
- перефразування або цитування матеріалу, створеного іншою особою, як опублікованого, так і ні, без належного дотримання правил цитування; – спотворене представлення чужих ідей;
- представлення в якості власного твору матеріалу, що був отриманий з Інтернету, або від третіх осіб в обмін на фінансову винагороду/послугу чи соціальні зв’язки;
- посилання на джерела, які не використовувалися у письмовій роботі; – повторне використання раніше виконаної іншою особою письмової роботи; – повторна публікація своїх наукових результатів.
- Види академічної відповідальності (у тому числі додаткові та/або деталізовані) учасників освітнього процесу за конкретні порушення академічної доброчесності визначаються спеціальними законами та/або внутрішніми положеннями ХЗДО №55, що затверджені (погоджені) педагогічною радою – колегіальним постійно діючим органом управління закладом дошкільної освіти.
- Порядок виявлення та встановлення фактів порушення академічної доброчесності визначається уповноваженим колегіальним органом управління ХЗДО №55 з урахуванням вимог цього Положення та спеціальних законів.
- Кожна особа, стосовно якої порушено питання про недотримання нею академічної доброчесності, має такі права:
- ознайомлюватися з усіма матеріалами перевірки щодо встановлення факту порушення академічної доброчесності, подавати до них зауваження; – особисто або через представника надавати усні та письмові пояснення, або відмовитися від надання будь-яких пояснень, брати участь у дослідженні доказів порушення академічної доброчесності;
- знати про дату, час і місце та бути присутньою під час розгляду питання про встановлення факту порушення академічної доброчесності та притягнення її до академічної відповідальності;
- оскаржити рішення про притягнення до академічної відповідальності до органу, уповноваженого розглядати апеляції, або до суду.
- Форми та види академічної відповідальності ХЗДО №55 визначаються спеціальними законами.
- За дії (чи бездіяльність), що Законом України «Про освіту» та цим Положенням визнані порушенням академічної доброчесності, особа може бути притягнута до інших видів відповідальності з підстав та в порядку, визначених законом.
- ЕТИЧНІ НОРМИ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
- Педагогічний працівник має дотримуватися морально-етичних норм і правил поведінки академічної доброчесності, зокрема:
- сприяти становленню та розвитку партнерських відносин між учасниками освітнього процесу;
- сприяти формуванню та поширенню позитивного іміджу закладу дошкільної освіти;
- шанобливо ставитися до державної символіки, символіки закладу дошкільної освіти;
- зберігати та примножувати традиції закладу дошкільної освіти, створювати та втілювати нові;
- виявляти толерантність та повагу до релігії, культури, звичаїв і традицій батьків, співробітників закладу дошкільної освіти усіх національностей; – дотримуватися культури зовнішнього вигляду та культури спілкування; – глибока повага до особистості кожної дитини, у тому числі дитини з особливими освітніми потребами, та її підтримка в усіх сферах життєдіяльності; не допускати психологічного і фізичного насильства над дитиною, будь-яких проявів булінгу;
- не принижувати будь-яким чином гідність педагога, не допускати навмисного
перешкоджання освітній діяльності членів колективу та психологічного тиску на них;
- з метою запобігання конфлікту інтересів уникати двозначних відносин з батьками, у тому числі протидіяти прямому чи опосередкованому отриманню від них подарунків або послуг задля досягнення будь-яких переваг.
- ЗАХОДИ З ПОПЕРЕДЖЕННЯ, ВИЯВЛЕННЯ І ВСТАНОВЛЕННЯ ФАКТІВ ПОРУШЕННЯ ЕТИКИ ТА АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ 4.1. З метою попередження недотримання норм і правил академічної доброчесності здійснювати:
- інформування педагогічних та інших працівників ХЗДО №55 про необхідність неухильного дотримання академічної доброчесності та професійної етики; – поширення відповідних методичних матеріалів серед педагогічних працівників та батьків вихованців, у тому числі через ХЗДО №55;
- проведення роз’яснювальної роботи з педагогічними та іншими працівниками щодо питань інформаційної діяльності ХЗДО №55, правильності написання усіх видів письмових робіт з дотриманням правил академічної доброчесності; – посилення контролю щодо правильного оформлення посилань на джерела інформації у разі запозичень ідей, тверджень, відомостей тощо; – визнання у ХЗДО №55 принципу відкритості, що забезпечує можливість громадського контролю академічної діяльності, адміністративної та фінансової прозорості, шляхом оприлюднення інформації на офіційному веб-сайті; – ознайомлення педагогічних та інших працівників ХЗДО №55 із цим Положенням.
4.2. При прийомі на роботу працівник ознайомлюється з Правилами внутрішнього трудового розпорядку та цим Положенням (під розписку). 4.3. Положення доводиться до батьківської громади на загальних зборах (конференції) та в обов’язковому порядку оприлюднюється на сайті ХЗДО №55.
4.4. Педагогічні працівники у процесі провадження освітньої діяльності мають дотримуватися професійної етики, академічної доброчесності та умов даного
Положення; проводити роз’яснювально-просвітницьку роботу серед колег та батьків вихованців щодо необхідності дотримання норм етичної поведінки у ХЗДО №55 та неприпустимості порушень академічної доброчесності. 4.5. За порушення академічної доброчесності педагогічні працівники ХЗДО №55 можуть бути притягнуті до академічної відповідальності: – дисциплінарної;
- адміністративної;
- не можуть бути залучені до проведення процедур та заходів забезпечення і підвищення якості освіти;
- не можуть бути допущені до позачергової атестації, що має на меті підвищення кваліфікаційної категорії або присвоєння педагогічного звання; – може бути позбавлення права брати участь у роботі визначених законом органів чи займати визначені законом посади;
- не можуть отримувати будь-які види заохочення (премії, інші заохочувальні виплати, нагороди тощо);
- можуть бути інші форми відповідальності відповідно до вимог чинного законодавства України.
- ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ КОМІСІЇ З ПИТАНЬ ЕТИКИ ТА АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ
- З метою виконання учасниками освітнього процесу усіх норм цього Положення у ХЗДО №55 створюється незалежний орган – Комісія з питань академічної доброчесності (далі – Комісія).
- У своїй діяльності Комісія керується Конституцією України, нормативно-правовими актами Міністерства освіти і науки України, Статутом ХЗДО №55, Правилами внутрішнього трудового розпорядку , іншими нормативними актами закладу та цим Положенням.
- Комісія наділяється правом розглядати питання порушення морально-правових норм цього Положення за потребою, або одержувати і розглядати заяви про порушення учасниками освітнього процесу правил
академічної доброчесності з наданням відповідних пропозицій адміністрації закладу щодо притягнення до академічної відповідальності.
- До складу Комісії входять представники: педагогічного колективу, профспілкового комітету, ради закладу, батьківського самоврядування. Склад Комісії затверджується рішенням педагогічної ради ХЗДО №55. Термін повноважень Комісії – 1 рік (навчальний).
- Комісія зі свого складу обирає голову, заступника та секретаря. Голова Комісії веде засідання, підписує протоколи та рішення, тримає на контролі їх виконання тощо. За відсутності голови Комісії його обов’язки виконує заступник. Секретар Комісії здійснює технічну підготовку матеріалів для розгляду на засіданні, веде протокол засідання та оформляє відповідну документацію засідань Комісії.
- Повноваження Комісії:
- одержувати, розглядати, здійснювати аналіз заяв щодо порушення норм цього Положення та готувати відповідні висновки;
- проводити інформаційно-роз’яснювальну роботу щодо популяризації принципів академічної доброчесності та професійної етики педагогічних працівників та інших учасників освітнього процесу;
- ознайомлювати учасників освітнього процесу з Положенням та його змістом; – надавати рекомендації та консультації щодо ефективного дотримання норм цього Положення.
- Організаційною формою роботи Комісії є засідання – чергові та позачергові, які скликаються при необхідності вирішення оперативних та нагальних питань. Засідання Комісії оформляється протоколом, який підписує голова та секретар.
- Рішення приймаються відкритим голосуванням. Рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало більше половини присутніх на засіданні Комісії. У разі рівного розподілу голосів – голос головуючого є вирішальним.
- Будь-який працівник ХЗДО №55, може звернутися до Комісії із заявою про порушення норм цього Положення, внесення пропозицій або доповнень. Будь-який учасник освітнього процесу, якому стали відомі факти порушення норм цього Положення чи підготовки про можливість такого порушення, повинен звернутися до Голови або секретаря Комісії з письмовою заявою на ім’я її голови. У заяві обов’язково зазначаються особисті дані заявника (П.І.Б., контактні дані: адреса, телефон, місце роботи, посада, особистий підпис). Анонімні заяви чи заяви, викладені в некоректній формі, Комісією не розглядаються.
- На засідання Комісії запрошуються заявник та особа, відносно якої розглядається питання щодо порушення норм Положення про академічну доброчесність.
- За результатами проведених засідань Комісія готує вмотивовані рішення у вигляді висновків щодо порушення\не порушення норм цього Положення. Зазначені висновки носять рекомендаційний характер і подаються директору для подальшого вживання відповідних заходів морального, дисциплінарного, адміністративного характеру тощо.
- Комісія не менше одного разу на рік звітує про свою роботу на засіданні педагогічної ради ХЗДО №55.
- ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ
- Це Положення затверджується рішенням педагогічної ради ХЗДО №55 та вводиться в дію наказом директора закладу.
- Зміни та доповнення до Положення можуть вноситися будь-ким із учасників освітнього процесу з подальшим розглядом на педагогічній раді. Рішення педагогічної ради вводитися у дію наказом директора. 6.3. Положення про академічну доброчесність учасників освітнього процесу ХЗДО №55 публікується на офіційному веб-сайті закладу з метою забезпечення публічного доступу до його тексту та змісту.
6.4. Контроль за дотриманням норм академічної доброчесності та етики покладається на директора ХЗДО №55.
ЗАТВЕРДЖЕНО:
наказом ЗДО № 55 «Намистинка» від 09.12.2021 р. № 78
ПОГОДЖЕНО:
Педагогічної ради від
08.12.2021р.
ПОЛОЖЕННЯ
про внутрішню систему забезпечення якості освіти в закладі дошкільної освіти № 55 «Намистинка» Департаменту освіти та науки Хмельницької міської ради, Хмельницької області
1. Загальні положення
- Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти в закладі дошкільної освіти №55 «Намистинка» Хмельницької міської ради розроблено відповідно до вимог Закону України «Про освіту», Закону України
«Про дошкільну освіту», Базового компоненту дошкільної освіти, Статуту закладу.
- Основні поняття, що застосовуються та їх визначення (згідно із Законом України «Про дошкільну освіту»):
- метою дошкільної освіти є забезпечення цілісного розвитку дитини, її фізичних, інтелектуальних і творчих здібностей шляхом виховання, навчання, соціалізації та формування необхідних життєвих навичок;
- освітня діяльність – діяльність суб’єкта освітньої діяльності, спрямована на організацію, забезпечення та реалізацію освітнього процесу у формальній та/або неформальній освіті;
- якість освіти-відповідність результатів навчання вимогам, встановленим законодавством, відповідним стандартом освіти;
- якість освітньої діяльності – рівень організації, забезпечення та реалізації освітнього процесу, що забезпечує здобуття особами якісної освіти та відповідає вимогам, встановленим законодавством.
- Основними документами, які визначають критерії якості дошкільної освіти у ЗДО, є Державний стандарт дошкільної освіти – Базовий компонент дошкільної освіти, програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля», що розкривають зміст реалізації в кожному віковому періоді розвитку дошкільника, спеціальні програми для роботи з дітьми з ООП, парціальні програми для реалізації змісту варіативної складової Базового компонента.
- Систему забезпечення якості дошкільної освіти (систему внутрішнього забезпечення якості) закладу дошкільної освіти №55 «Намистинка» Хмельницької міської ради» (далі – Систему) розроблено згідно з принципами:
- відповідності Базовому компоненту дошкільної освіти;
- автономії закладу дошкільної освіти, який несе відповідальність за забезпечення якості освітньої діяльності та якості дошкільної освіти;
- системного підходу, який передбачає управління якістю на всіх стадіях освітнього процес
- здійснення моніторингу якості дошкільної освіти;
- залучення всіх учасників освітнього діяльності до процесу забезпечення якості.
- Мета внутрішньої системи якості освіти закладу складається в об’єднанні й інтеграції організаційних, методичних, кадрових зусиль і ресурсів ЗДО з урахуванням різноманітних факторів та умов для досягнення високої якості освітнього процесу та його результатів, що відповідають кращим зразкам і відповідним стандартам.
- Основні завдання внутрішньої системи забезпечення якості освіти передбачають розробку та дотримання в закладі вимог до визначення якісних результатів із наступних напрямків:
- збереження та зміцнення фізичного, психічного і духовного здоров’я дитини;
- формування внутрішньої культури особистості в контексті рідної культури, мови, поваги до традицій і звичаїв народу, свідомого ставлення до себе, оточення та довкілля;
- формування особистості дитини, розвиток її творчих здібностей, набуття нею соціального досвіду;
- виконання вимог Базового компонента дошкільної освіти, забезпечення соціальної адаптації та готовності продовжувати освіту.
- Заклад працює у взаємодії з усіма зацікавленими суб’єктами, до яких відносяться:
- здобувачі освіти та їх батьки;
- педагогічний персонал закладу дошкільної освіти;
- засновник – Хмельницька міська рада Хмельницької області;
- Департамент освіти та науки Хмельницької міської ради;
- громадськість.
- Критеріями ефективності внутрішньої системи забезпечення якості освіти є:
- відповідність досягнень здобувачів освіти державним вимогам до рівня освіченості, розвиненості та вихованості дитини 6 (7) років, сумарного кінцевого показника набутих дитиною компетенцій перед її вступом до школи;
- відповідність узагальнених показників результату освітньої роботи (сформованість певного виду компетенцій) змісту освітніх ліній, визначених інваріантною складовою Базового компонента дошкільної освіти;
- ефективність реалізації варіативної складової змісту дошкільної освіти відповідно до індивідуальних інтересів і потреб дітей, запитів і побажань батьків, наявних умов розвитку дошкільників;
- якісний склад та ефективність роботи педагогічних працівників;
- показник наявності освітніх, методичних і матеріально-технічних ресурсів для забезпечення якісного освітнього процесу.
2. Характеристика чинної внутрішньої системи забезпечення якості освіти в закладі дошкільної освіти №55 «Намистинка» Хмельницької міської ради»
- Зміст внутрішньої системи якості освіти закладу формується та реалізується за напрямами: «Освітнє середовище закладу дошкільної», «Система оцінювання здобувачів освіти», «Оцінювання педагогічної діяльності педагогічних працівників», «Управлінські процеси закладу освіти».
2.2. Напрям 1. Освітнє середовище закладу дошкільної освіти.
- Освітнє середовище закладу дошкільної освіти сприяє забезпеченню ефективного формування у дітей необхідних компетенцій, навичок самостійної та спільної діяльності, активної взаємодії у соціумі, задля реалізації власних можливостей. Сучасне освітнє середовище – комплекс психолого- педагогічних, матеріально-технічних, санітарно-гігієнічних, естетичних умов, що забезпечують організацію комфортної життєдіяльності дитини. Освітній простір заклад є сукупністю локальних освітніх середовищ, які перебувають у взаємодії одне з одним.
Вимога 1. Забезпечення комфортних і безпечних умов навчання та праці.
- Приміщення і територія закладу дошкільної освіти є безпечними та комфортними для навчання та праці.
- Заклад дошкільної освіти забезпечений навчальними та іншими приміщеннями з відповідним обладнанням, що необхідні для реалізації освітньої програми.
- Здобувачі освіти та працівники закладу освіти обізнані з вимогами охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, правилами поведінки в умовах надзвичайних ситуацій і дотримуються їх.
- Працівники обізнані з правилами поведінки в разі нещасного випадку зі здобувачами освіти та працівниками закладу освіти чи раптового погіршення їх стану здоров’я і вживають необхідних заходів у таких ситуаціях.
- У закладі дошкільної освіти створюються умови для харчування здобувачів освіти.
- У закладі дошкільної освіти створюються умови для безпечного використання мережі Інтернет.
- У закладі дошкільної освіти застосовуються підходи для адаптації та інтеграції здобувачів освіти до освітнього процесу, професійної адаптації працівників.
Вимога 2. Створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації.
- Заклад дошкільної освіти планує та реалізує діяльність щодо запобігання будь-яким проявам дискримінації, булінгу в закладі.
- Правила поведінки учасників освітнього процесу в закладі освіти забезпечують дотримання етичних норм, повагу до гідності, прав і свобод людини.
- Керівник та заступники керівника (далі – керівництво) закладу освіти, педагогічні працівники протидіють булінгу (цькуванню), іншому насильству, дотримуються порядку реагування на їх прояви.
Вимога 3. Формування інклюзивного, розвивального та мотивуючого до навчання освітнього простору.
- Приміщення та територія закладу дошкільної освіти облаштовуються з урахуванням принципів універсального дизайну та/або розумного пристосування.
- У закладі дошкільної освіти застосовуються методики та технології роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.
- Заклад освіти взаємодіє з батьками дітей з особливими освітніми потребами, фахівцями інклюзивно-ресурсного центру, залучає їх до необхідної підтримки дітей під час здобуття освіти.
- Освітнє середовище мотивує здобувачів освіти до оволодіння ключовими компетентностями та наскрізними уміннями, ведення здорового способу життя.
- У закладі дошкільної освіти створено простір інформаційної взаємодії та соціально-культурної комунікації учасників освітнього процесу – методичний кабінет.
2.3. Напрям 2. Система оцінювання здобувачів освіти.
Вимога 1. Наявність відкритої, прозорої і зрозумілої для здобувачів освіти системи оцінювання їх навчальних досягнень.
- Здобувачі освіти отримують від педагогічних працівників інформацію про критерії, правила та процедури оцінювання навчальних досягнень;
- Система оцінювання в закладі освіти сприяє реалізації компетентнісного підходу до навчання;
- Здобувачі освіти вважають оцінювання результатів навчання справедливим і об’єктивним.
Вимога 2. Застосування внутрішнього моніторингу, що передбачає систематичне відстеження та коригування результатів освітньої діяльності кожного здобувача освіти.
- У закладі дошкільної освіти здійснюється аналіз результатів навчання здобувачів освіти.
- У закладі дошкільної освіти впроваджується система формувального оцінювання.
Вимога 3. Спрямованість системи оцінювання на формування у здобувачів освіти відповідальності за результати свого навчання, здатності до самооцінювання.
- Заклад дошкільної освіти сприяє формуванню у здобувачів освіти відповідального ставлення до результатів освітньої діяльності.
- Заклад дошкільної освіти забезпечує самооцінювання та взаємооцінювання здобувачів освіти.
2.4. Напрям 3. Оцінювання педагогічної діяльності педагогічних працівників.
Вимога 1. Ефективність планування педагогічними працівниками своєї діяльності, використання сучасних освітніх підходів до організації освітнього процесу з метою формування ключових компетентностей здобувачів освіти.
- Педагогічні працівники планують свою діяльність, аналізують її результативність
Педагогічні працівники застосовують освітні технології, спрямовані на формування ключових компетентностей і наскрізних умінь здобувачів освіти;
- Педагогічні працівники беруть участь у формуванні та реалізації індивідуальних освітніх траєкторій для здобувачів освіти (за потреби);
- Педагогічні працівники створюють та/або використовують освітні ресурси (електронні презентації, відеоматеріали, методичні розробки, веб-сайти, блоги тощо);
- Педагогічні працівники сприяють формуванню суспільних цінностей у здобувачів освіти у процесі їх навчання, виховання та розвитку;
- Педагогічні працівники використовують інформаційно-комунікаційні технології в освітньому процесі.
Вимога 2. Постійне підвищення професійного рівня і педагогічної майстерності педагогічних працівників:
- Педагогічні працівники сприяють формуванню, забезпечують власний професійний розвиток і підвищення кваліфікації, у тому числі щодо методик роботи з дітьми з особливими освітніми потребами;
- Педагогічні працівники здійснюють інноваційну освітню діяльність, беруть участь у освітніх проектах, залучаються до роботи як освітні експерти
Вимога 3. Налагодження співпраці зі здобувачами освіти, їх батьками, працівниками закладу освіти:
- Педагогічні працівники діють на засадах педагогіки партнерства.
- Педагогічні працівники співпрацюють з батьками здобувачів освіти з питань організації освітнього процесу, забезпечують постійний зворотній зв’язок.
- У закладі освіти існує практика педагогічного наставництва, взаємо навчання та інших форм професійної співпраці.
Вимога 4. Організація педагогічної діяльності та навчання здобувачів освіти на засадах академічної доброчесності:
- Педагогічні працівники під час провадження педагогічної та наукової (творчої) діяльності дотримуються академічної доброчесності.
2.5. Напрям 4. Управлінські процеси закладу освіти
Вимога 1. Наявність стратегії розвитку та системи планування діяльності закладу, моніторинг виконання поставлених цілей і завдань.
- У закладі дошкільної освіти затверджено стратегію його розвитку, спрямовану на підвищення якості освітньої діяльності.
- У закладі освіти річне планування та відстеження його результативності здійснюються відповідно до стратегії його розвитку та з урахуванням освітньої програми.
- У закладі освіти здійснюється самооцінювання якості освітньої діяльності на основі стратегії і процедур забезпечення якості освіти.
- Керівництво закладу освіти планує та здійснює заходи щодо утримання у належному стані будівель, приміщень, обладнання.
Вимога 2. Формування відносин довіри, прозорості, дотримання етичних норм
- Керівництво закладу дошкільної освіти сприяє створенню психологічно комфортного середовища, яке забезпечує конструктивну взаємодію здобувачів освіти, їх батьків, педагогічних та інших працівників закладу освіти та взаємну довіру.
- Заклад освіти оприлюднює інформацію про свою діяльність на відкритих загальнодоступних ресурсах.
Вимога 3. Ефективність кадрової політики та забезпечення можливостей для професійного розвитку педагогічних працівників
- Керівник закладу дошкільної освіти формує штат закладу, залучаючи кваліфікованих педагогічних та інших працівників відповідно до штатного розпису та освітньої програми.
- Керівництво закладу дошкільної освіти за допомогою системи матеріального та морального заохочення мотивує педагогічних працівників до підвищення якості освітньої діяльності, саморозвитку, здійснення інноваційної освітньої діяльності.
- Керівництво закладу дошкільної освіти сприяє підвищенню кваліфікації педагогічних працівників.
Вимога 4. Організація освітнього процесу на засадах людиноцентризму, прийняття управлінських рішень на основі конструктивної співпраці учасників освітнього процесу, взаємодії закладу освіти з місцевою громадою
- У закладі дошкільної освіти створюються умови для реалізації прав і обов’язків учасників освітнього процесу.
- Управлінські рішення приймаються з урахуванням пропозицій учасників освітнього процесу.
- Керівництво закладу дошкільної освіти створює умови для розвитку громадського самоврядування.
- Керівництво закладу дошкільної освіти сприяє виявленню громадської активності та ініціативи учасників освітнього процесу, їх участі в житті місцевої громади.
- Режим роботи закладу дошкільної освіти та розклад занять враховують вікові особливості здобувачів освіти, відповідають їх освітнім потребам.
Вимога 5. Формування та забезпечення реалізації політики академічної доброчесності.
- Заклад дошкільної освіти впроваджує політику академічної доброчесності.
- Керівництво закладу дошкільної освіти сприяє формуванню в учасників освітнього процесу негативного ставлення до корупції.
3. Система контролю за реалізацією процедур забезпечення якості освіти
включає:
- Самооцінку ефективності діяльності із забезпечення якості освіти.
- Моніторинг якості дошкільної освіти.
- Моніторинг в закладі дошкільної освіти здійснюють:
- директор закладу дошкільної освіти;
- вихователь-методист;
- органи, що здійснюють управління у сфері освіти;
- органи самоврядування, які створюються педагогічними працівниками та батьками.
- Методи збору інформації, інструменти та джерела отримання інформації
- Опитування.
- Вивчення документації.
- Моніторинг.
- Аналіз даних та показників, які впливають на освітню діяльність.
- Критерії моніторингу:
- об’єктивність;
- систематичність;
- відповідність завдань змісту досліджуваного матеріалу;
- надійність (повторний контроль іншими суб’єктами);
- гуманізм (в умовах довіри, поваги до особистості).
- Очікувані результати:
- отримання результатів стану освітнього процесу в закладі дошкільної освіти;
- покращення функцій управління освітнім процесом, накопичення даних для прийняття управлінських та тактичних рішень.
- Підсумки моніторингу:
- підсумки моніторингу узагальнюються у схемах, діаграмах, висвітлюються в аналітично-інформаційних матеріалах;
- за результатами моніторингу розробляються рекомендації, приймаються управлінські рішення щодо планування та корекції роботи;
- дані моніторингу можуть використовуватись для обговорення на засіданнях методичних об’єднань педагогів, нарадах при директору, засіданнях педагогічної ради.